fredag 26. desember 2008

Hvordan likte du julefeiring da?

Et populaert spoersmaal. Her kommer svaret. Jajamensan!! Len deg tilbake i stolen, husk aa gaa paa do og hent deg gjerne noe aa drikke. Jeg toeyer fingrene for dette blir himla langt folks!! Okei...

Julen var bra! Utrolig koselig igrunn! Bare saa det er sagt, men jeg tenker vi heller tar for oss dag for dag. Litt lettere i det vide og det brede.
Tida foer jul var vel egentlig litt smaakjedelig. Naa er jo kjedelig et litt sterkt ord, men vi nordmenn har liksom en tendens til "aa lade skikkelig opp." Vi baker til vi sprekker og kauker julesanger samtidig som julemarsipanen ankommer butikkene og det fins ikke et eneste matprodukt som skrives uten "jule" foran. Brasil kjoerer andre boller! Jeg fikk skolefri siste uka i november og tida har ikke gaatt noe seinere siden den gang. Desember har gaatt sakelig fort. Det var som i gaar at facebook vrimlet av folk som "endelig kan begynne aa drikke julebrus" og den slags. Jeg husker ogsaa flyturen i august som om det var i gaar. SIDESPOR!!! ihvertfall...
Selv om julestemningen har blinket med sitt fravaer var det liksom litt kos at det var desember. Ukene gikk svaert fort og det var liksom soendag om igjen og om igjen. Jeg begynte aa tenke paa om det i det hele tatt ble noen som helst form for oppladning paa meg dette aaret. Det var liksom ingen forandring i det hele tatt, selv om det var jul. Ikke noe advent heller. MEN PLUTSELIG!!!
Moren min Marcia sa at det skulle komme en del folk innom en kveld for et av de mange boennemoetene som katolikkene har. AFS sine regler sto plutselig svart paa hvitt i bakhodet; "Husk aa delta paa familie aktiviteter saa mye som mulig!!" Saa jeg ble med jeg. Vi var vel ca 20 stk nede i stuen. Jeg forstaar flytende portugisisk lett men det var et eller annet som skurret. Katolikkene har denne "regla" de sier under gudstjenester og moeter og den slags og ogsaa den ble sagt her. De sier alt i kor. Og det fins forskjellige "regler" men det er som regler Maria Magdalena det handler om. De vet alltid naar de skal staa, sitte, holde hender og tegne kors og den slags. Jeg syns igrunn det var litt kjedelig, aa staa der blandt 19 fremmede og ikke forstaa. Samtidig var det liksom litt stas aa ta del av sammen med mamma Marcia, pappa Thales, bestemor og onkel Morilo. Jeg var flinkere enn broedrene mine som satt paa tvstua og spilte playstation. Etter alle var dradd maatte jeg liksom grave litt i hva det var vi nettopp gjorde. Jeg visste ikke hva advent var paa portugisisk (advento) men jeg spurte om ikke de fire siste soendagene foer jul var viktig for katolikkene. Det var ingen som saa ut til aa komme paa at det var noe spesielt. Etter masse fram og tilbake fikk jeg ordet "advento" ut av dem. Noe som var rart for noe som helst for advent la jeg ikke merke til. Ikke var det gudstjeneste, lilla eller lysestake eller den slags. Men det er jo Norge. La oss ikke bli forvirra...

Jeg laerte ogsaa at det moetet jeg nettopp hadde deltatt i heter "novéna." Ni dager foer jul (ikke de siste ni dagene men 9 dager foer jul en gang) har de disse moetene. Ni dager etterhverande. Som en slags bibelgruppe, bortsett fra at de gjoer det samme hver gang. Forstod jeg riktig er det ingen fast dato for disse 9 dagene. Eneste kriteriet er foer jul, som igrunn kan bety 12 mnd i aaret. Rart med det. Jeg var med neste dag ogsaa. Det var det hos en dame over gata og akkurat det samme ble repetert i ca 45 minutter. Det er fascinerende aa se 6 aaringene som kan "Ave Maria" utenat. Siden det var siste dagen med "novena" ble det duket for litt mat og drikke etterpaa. Fingermat og tomprat kaller jeg det. Og oel i boetter og spann og alle var enige om at det var 9 flotte moeter og sannelig ble det ikke jul i aar ogsaa dere. Da vertinnen av selskapet begynte aa le litt i overkant hoeyt, tuslet jeg over gata igjen. Jeg spilte en kamp paa playstation, las et kapittel i boka mi og sov godt. Det var igrunn pussig at det bare var 10 dager til jul.

Og saa...

23. Desember / Lillejulaften

Godt oppsummert som en helt vanlig tirsdag. Huset stod opp naar det vaaknet, vi spiste vanlig lunsj klokka 1 som vanlig og resten av dagen forsvant i playstation med bror Daniel! Foer helgen kom Marko og Barbro (tante og onkel) saa vi var jo endel folk i huset plutselig. De dro forresten i dag. Marko er veldig glad i alkohol (ikke paa en full maate da) men han sitter aa sipper oel og whiskey og rodvin hele dagen. Noe som til tider har stor paavirkning paa resten av familien. Brasilianere i et noetteskall!! Utpaa kvelden satte de gamle i gang med aa spille kort som de alltid gjoer. Tirsdagens kortspill innebar ogsaa ost, oliven og stekt kylling. Alt sammen paa tannpirkere. Selvfoelgelig spilte vin en viktig rolle og baade den roede og den hvite ble aapnet. Jeg og Daniel fylte ogsaa glassene og skaalte for velspilte fotballkamper. Det regnet ogsaa hele dagen. Mega kjipt!!

24. Desember / Julaften
Ogsaa i dag stod vi opp naar vi foelte for det. Det gjelder for det meste meg og Daniel siden det er vi som sover over halv 8. Vi spilte playstation en stund saa kom jeg paa at jeg hadde noen engler aa pynte. Mamma sendte nemlig saann jule-engle-pynt som man lager selv og jeg og Daniel satt i sola og klippa og limte og ble rimelig fornoeyde. Sammen med mammas julepynt kom ogsaa Peter Jöbacks jule-CD og det gjorde saa absolutt konsentrasjonen komplett. Det var jo igrunn litt pussig aa sole seg mens Peter Jöback skrek O hellige natt i bakgrunnen. Det gjorde jo litt med den tidligere fravaerende julestemningen. 8 engler prydet huset 1 time senere og brasilianere syns det var helt fantastisk hvilken artist jeg var. Artig!
Lunsj var som vanlig klokka 1 og var
ikke noe stoerre i dag heller. Jeg hadde jo faktisk ikke pakket inn presangene til folk saa jeg koste meg med det. Da jeg kom ned, halvannen time etterpaa (det tok jo litt tid), var det ingen der. HVA?? Her skal man ha en jul i aaret i Brasil og paa selveste julaften tilbringer man dagen alene? Nei vet du hva. Daniel stakk hodet ut fra kjoekkenet og sa at alle hadde dradd paa gudstjeneste. Jeg ble litt skuffa for det hadde jo vaert kos aa sett hvordan en katolsk gudstjeneste var. Jeg og Daniel ble sittende og glo i veggen og ventet paa at de andre skulle komme hjem. Utpaa ettermiddagen fikk jeg litt noia for det var en viktig ting som manglet. Tre noetter til Askepott! Jeg loep opp paa pcen, sporet opp youtube og droemte meg bort i Tsjekkiske toner. O gledelig jul!!
Senere paa kvelden kom det folk sigende gjennom doerene, blandt dem var mine to kusiner sammen med sin mor og stefar. De hadde ikke jeg sett siden august saa det var koselig. Soesteren til Alessandra og familien kom ogsaa. Vi satt alle sammen ute paa terrassen og pratet. De store helte nedpaa av baade oel, whiskey og vin mens vi mindre stuet oss paa tv-stua (HAHA) med brus flasker. Jeg foelte det ble litt teit aa sitte der hele julaften saa jeg satt meg ut igjen til de voksne og alt det de drakk. Jeg savnet ikke Norge allverdens paa julaften for jeg syns det var veldig koselig med familiebesoek. Men praten blandt de voksne var litt borti natta spoer du meg. Det bor en fjortizz i hver brasilianer. De snakket om hvem sin kusine som var gravid og hvorvidt de vurdert botox etterhvert som de ble eldre mens de suttet paa whiskyen sin. "Paa en natt som denne ble en frelser foedt" tenkte jeg og begynte aa nynne "det lyser i stille grender." Julaften var egentlig ganske kjedelig og veldig uformelt. Min lillebror hadde til og med en DJ jobb paa en fest paa julaften. Hadde det ikke vaert for datoen hadde det vaert lite som minnet om jul. Vi gjorde jo akkurat det vi pleier. Sitter aa drikker og sladrer. Ikke var vi spesielt pyntet heller. Jeg var skrubbsulten for jeg hadde jo ikke spist siden lunsj som var 8 timer tidligere. De har ikke noe maltid mellom. Jeg hadde faat beskjed om at vi skulle spise klokka halv 10. Klokka halv 12 hadde ingen begynt aa lage mat engang. Jeg spurte Bruno (han som sa vi skulle spise halv 10) hvor maten ble av. "Vet ikke. Vi spiser nok senere." Oh sweet relief!! Han skulle ut aa hente kjaeresten sin, Rafaela som skulle spise hos oss og han lurte paa om ikke jeg ville bli med. Det ville jeg jo. Det ble jo som et friminutt fra tompraten det. Vi ble staaende aa prate med familien til Rafaela en stund foer vi kom hjem og spiste og jeg hev innpaa. Vi vikinger feirer ikke Jesus paa tom mage. Klokka halv natt til foerste juledag fikk vi mat. Da spiste vi som vanlig ris, ananas-skiver, skinke og en gryterett av kylling og ost. I vaart hus har de ikke noe fast julemat som de spiser hvert aar. Slik tror jeg det er mange brasilianere som har det. Til dessert fikk vi det vi kaller for "soet-banan." Oppskaaret banan, smelta ost, kokos og med kanel oppaa. Ikke det beste jeg vet men. Naar alle var ferdige aa spise (saann rundt klokka 1) begynte folk aa takke for seg. Da var det ogsaa etter midnatt og foerst da var det greit aa begynne paa gavene. I motsetning til oss nordmenn henger de seg ikke opp i dette pakkestyret. Broren min Bruno kjoepte ikke noe til noen. Heller ikke Daniel eller faren min. Det med aa utveksle gaver var derfor noe som ble fort overstaatt mens folk var paa vei ut doera. Omsider alene klokka halv 2 delte jeg ut mine gaver fra Norge, som slo veldig godt an. "O guri saa mye pakker du kommer med!!!"Jeg fikk ogsaa gaver fra dem. 4 totalt og jeg ble meget glad for en t-skjorte av min onkel og tante som stod "Minas Gerais" paa, som er fylket jeg bor i. Troette som vi var, maatte vi legge oss. Vi var 6 stk som sov i huset i jula.

25. Desember / 1. Juledag
Jeg hadde dagene i forve
ien blitt fortalt at 25. var noe penere enn 24. Og det var kanskje det. Jeg var ihvertfall noe penere enn dagen foer. For brasilianere er det lunsj den 25. som er det virkelig fine festen. Den 25 hadde ogsaa min far bursdag saa det var en del av hans soestre, kusiner og den slags til stede. Jeg ante lite om hvem de var. Vi repetere stort det som hadde skjedd kvelden foer. Pratet og drakk. Vi kule ungdommene slang oss ikke med paa den boelgen saa vi satte i gang fotballturnering i tv-stua istedenfor og det ble en heidundrende suksess. Vi koste oss der og ca halv 4 kom maten, litt finere enn kvelden foer den ogsaa. Vi fikk ris, skinke, ananas, en svaer gryterett av svin og/eller kylling, en meget god saus (saus er uvanlig) og noe som saa ut som bananer som jeg ikke turte begi meg ut paa. Men vi ble alle mette. Det tok ikke lang tid foer selskapet begynte aa sige ut doera, vi fastboende skiftet til mer behagelige plagg og fortsatte overtroette med fotballturnering. Vi saa film, lo av hverandre, kitlet hverandre og satt elnge oppe og det var veldig veldig goey! Jul gikk over all forventning, og jeg hadde til og med gledet meg i forkant. Det er noe med familielivet som gjoer det tror jeg. Uformelt som det var, uansett. Veldig koselig!

Romjul
Romjul var en rolig og avslappende tid. Treningsenteret og musikkskolen var stengt. Jeg hadde gode broedre og lattermilde kusiner og ingen bekymringer. Vi saa film, gikk ut av og til, leste sammen og lo godt. Vi laa oppaa hverandre i sofaen mens vi saa paa spennende filmer til langt paa natt osv. Vi foretok oss ikke saa mye spesielt. Julia (17) og Rebecca (14) overnattet av og til hos meg ellers hos sin bestemor. Jeg tror sannelig vi fikk badet ogsaa. Vi ladet godt opp til nyttaarsaften. Fikk godt med soevn og drakk kaffi naar vi stod opp. Her gjaldt det aa vaere klar.

Nyttaarsaften
Jeg saa ikke fyrverkeri! Saa skuff! Det gjorde forsaavidt ikke dere nordmenn heller men jeg hadde liksom gaatt inn
for litt smell paa forhaand. Men altsaa... Nyttaarsaften var en vanvittig rolig dag. Jeg var til tider alene hjemme. Hvor de andre var visste jeg ikke men jeg tok med meg ipoden ut i hagen og slappet av saa lenge. Bruno skulle ikke hente meg den kvelden foer klokka 10 likevel. Vi skulle til en venn av han som hadde stelt igang et stort selskap. Det ble storebror Bruno, meg, kjaeresten hans Rafaela og Julia og Rebecca. Vi dro klokka halv 11 plukket opp de 3 andre og ankom et flott selskap. Paa nyttaarsaften har folk ofte paa seg hvitt som skal bety lykke for aaret. Bord, stoler, ballonger og skjorter alt var hvitt. Vi satt ikke iro lenge foer nedtelling begynte og festen var igang. Champagnen spratt, folket svettet og dansegulvet ble erobret og aldri forlatt. Et folkeslag som vet aa feste. Det litt triste var at det var akkurat samme musikk man hoerer paa all slags fester aaret rundt. De har liksom ingen spesiell jule/nyttaarsmusikk. MEN MEN!! Godt oppladde som vi var, rocket vi dansegulvet til klokka 4 paa natta. Saa gikk det plutselig en bryter og vi ble alle troette umiddelbart. Vi kom oss hjem uten at vi var i stort sove modus saa spontaniteten lenge leve: VI HOPPET I BASSENGET!! der ble det akrobatikk og sang og det var mye varmere enn i lufta. En sproe kveld!


Godt oppsummert en koselig hoeytid! Mye familie, mye venner og god mat (selv om det til tider kunne vaert litt mer.) Mine to kusiner er fortsatt her, men de drar til helga og jeg er invitert og det haaper jeg gaar i boks. Skole begynner ikke foer om 1 mnd :D Jeg hadde foer jul gledet meg veldig og jeg ble ikke skuffet. Det var dager fullt av latter og paafunn samt pusling av puslespill med 1000 brikker. Vi er stolte!
Det er fortsatt regnsesong men bare en mnd igjen av det ogsaa. Heldigvis slapp vi regn baade paa nyttaarsaften og julekvelden(e.)
I kveld skal jeg ut aa finne paa noe goey med denne gjengen og er meget glad for endelig aa bli ferdig med dette innlegget!
Ha et fantastisk 2009!

Ingen kommentarer: