søndag 21. juni 2009

Amasonas kalender 3

Onsdag 20.Mai (dessverre ikke mange bilder denne dagen)
Det funket ikke bra aa sove i gaar. Det tok laaaang tid foer jeg slukna. Det var en del lyder aa hoere paa. Snorking, hengekoeyer som knirket og aper som sloss. Jeg klarte heller ikke aa sove saa lenge om gangen. Jeg vaaknet i et kjoer og sov innimellom. Vi vaaknet med lyset klokka 7 alle sammen og fikk frokost foerst. Etter en del runder med skifting og myggolje gikk vi ut i kanoene vaare for aa besoeke en indianerstamme. Hver gang vi forlater baaten for aa dra et sted, tar det alltid fryktelig lang tid. Hos indianerene fikk vi se skolen deres, de sang for oss og presenterte seg. En dame viste oss medisinrommet. Der var det mye rart. Apehode? Indianere hadde masse aa selge. Siden jeg ikke hadde penger paa meg, lekte jeg men ei jente som heter Dapanetu, (tror jeg ihvertfall det var.) Hun var 4 aar og hadde en bok om en rosa delfin. Vi brukte lang tid paa aa nevne alle fargene i hele boken. En av jentene fra Belgia hadde gitt henne en ballong hun hadde det goey med aa blaase opp. Det vil si, det gikk vel ikke allverdens. Til slutt ble det til at jeg blaaste den opp for henne. Da hun tok imot for aa blaase videre, forsvant all luften. Morsomt!
Vi hadde vaert der saa lenge at det var tid for aa kjoere tilbake til baatene og spise. Etterpaa dro vi paa besoek til en liten landsby paa ca 2000 mennesker om jeg forstod riktig. Der var det pent. Stor fotballbane, kirke, skole, butikker og stort areal. Vi dro til skolen og fikk hoere hvordan elevene hadde det. Fikk inntrykk av at de har det bra der. Saa var det duket for fotballkamp. Utlendingene vs. de innfoedte. De som ville fikk lov. Vi fikk til og med laant brasilianske landslagsdrakter aa spille i og jeg fikk Adriano paa ryggen. Plenen var flott den til tross for mye maurtuer, soeledammer og derfor sleip gjoerme. Jeg scorte nesten! Nesten! Keeperen stod i veien. Typisk! Vi ble rundspilt 6-2. Fulle av gjoerme og svette og smil fra oere til oeret, inntok vi forró dans. Dette var kvelden da beina fikk kjoert seg. Dans er alltid stemning! Vi fikk oss en dusj og herlig kvelds foer vi fikk ut i kanoene vaare paa sene kvelden. Vi skulle se alligatorer i moerket. Det gikk egentlig mye daarligere enn vi alle hadde forventet. Det vil si, vi saa noen. Vi lyste dem i oeynene, men da vi naadde bort til dem forsvant de jo. Vi kom tilbake sent og ting begynner naa aa roe seg ned paa baaten. Hengekoeyen min knirker. *Stoenn* God natt!
Torsdag 21.Mai
Jeg sov mye bedre i natt til tross for at hun som laa ved siden av meg sparket meg i hodet. I dag besoekte vi ogsaa et bittelite samfunn av folk. Vi fikk se hvordan de lagde "farinha" og "manhoca" med forskjellige redskaper og instrumenter. Jeg snakket med mye med lederene fra USA. De er kule de. Rett fra junglen i Manhatten. Etterpaa skulle vi proeve oss paa piraya fisking. Ikke store fiskelykken. Det ble vel ikke mer enn 1 fisk per baat. Vi var sultne og fikk lunsj tilbake i baaten. Vi brukte resten av ettermiddagen paa aa kjoere nedover elva. Helt fram til klokaa 7 kjoerte vi. Det var rolig og deilig paa baaten. Vi sov, spilte gitar, solte oss mye og koste oss med utsikten. Det var goey da Jô kom med masse perler og flotte tau til aa lage smykker og armbaand med. Plutselig fikk vi mer aa gjoere. Da vi badet saa vi delfiner. Vi spiste kvelds selv om ingen egentlig var saa veldig sultne. I all vaar latskap hele dagen hadde vi jo ikke forbrent lunsjen enda. Av og til faar vi foelelsen av at vi spiser hele tiden selv om det egentlig bare er 3 ganger om dagen. I og med at vi alle hadde sovet og/eller gjort ingenting hele ettermiddagen, var vi jo rimelig hypre naar kvelden kom. Morsomt var det da samtale ble litt fjortis; "Syns dere brasilianere er flinke aa kysse ogsaa eller?" To nordmenn, to tyskere og to hengekoeyer. Magisk! Haaper det kan gjentas. Jeg masserte beina til Anna foer hun sovna. Eller kanskje mens hun sovna. Her i enden av baaten ligger vi annenhver gutt og jente. Jeg ligger mellom Tahoma og Alex. Alex er fra Tyskland og Tahoma fra USA. Heldigvis snorker de ikke. Men naa maa jeg legge meg for de tar lyset naa. Natta!



Ingen kommentarer: