lørdag 8. november 2008

"Mas é perigoso Christhina!"

"Men det er farlig Kristine!" Noe jeg hoerer i et sett og begynner aa bli rimelig lei av. Om jeg skulle si noe jeg virkelig savnet saa er det friheten min. Et sted jeg kan gjoere av meg. Montes Claros er en svaer by uti ingenting. En by like stor som Oslo. Om jeg skulle ha en daarlig dag eller bare foeler for aa gaa meg en tur saa kan jeg ikke det. Jeg kan ikke gaa paa butikken aa kjoepe meg en iskaffe og sette meg paa en benk ved vannet om jeg har for mye aa tenke paa. Det er to dager aa reise til havet. Det er fullstendig toert her og jeg savner aa bare gaa en tur helt paa maafaa. Det er farlig aa bevege seg uti gatene og tid paa doegnet skal visst ikke ha noe aa si. Jeg gaar til skolen hver morgen, blir hentet paa ettermiddagen, jeg gaar til og fra trening og til og fra gitartime men ikke noe mer. Om jeg vil ut ellers maa jeg si hvor jeg skal, hvorfor og hva jeg skal der, hvem jeg er med, naar jeg kommer tilbake og om jeg har mobil med. Jeg faar lov aa gaa et aerend eller to naar jeg trenger det, men alltid under tvil. Jeg tar aldri med meg mye penger og jeg unngaar aa se veldig rik ut. Det hender jeg tar meg den frihet aa gaa en omvei hjem etter gitartime eller gaa i minibanken selv om jeg egentlig ikke trenger det. Jeg hadde faktisk mer frihet paa Framnes.

Jeg snakket med politiet i gaar. Til mitt forsvar var det han som begynte. Jeg skulle til minibanken og ble stoppet av 4 politimenn. Inni selve minibanken stod to politimenn aa fikset maskinen. Utenfor stod tre andre og en svaer tanks lignende bil. En av dem hadde en ladet rifle i haanden og samtlige hadde skuddsikker vest haanden paa pistolen sin. Jeg er vanligvis vant med at folk stirrer paa meg men naar politimenn begynner aa glo kjenner jeg at jeg blir litt nervoes. Han ene vinket meg bort aa spurte om jeg ville ta ut penger. "Ja gjerne. Dette er den eneste maskinen i byen som tar mitt kort nemlig." "Akkurat ja. Bare vent litt til vi er ferdig her ok?" Jeg ventet jeg. I 40 minutter. Jeg ringte hjem aa sa at jeg kom litt sent og paa vei hjem unnet jeg meg en kopp iskaffe i byens beste bar. Jeg satt ute paa gata aa drakk. Tok meg god tid og oensket at en stor flom kunne komme aa roeske med seg hele byen. Saa kunne jeg sitte paa fortauet ved "Jack´s avenida" aa drikke iskaffe mens jeg endelig, endelig kunne la tankene vandre fritt. Aldri mer skulle jeg distraheres av folk som glodde paa meg, biler som tuter, hylende unger eller telefoner som ringer. Vann gjoer livet godt aa leve!


Fra filmen "United":
Iversen: "Visste du at hvis du stirre lenge nok paa havet so finne du svar paa nesten alt du lure paa."
Kaare: "Finne du noke svar?"
Iversen: "Nei, men eg naerma meg styggelig eit spoersmaal..."

Ingen kommentarer: