torsdag 4. september 2008

AFS Survival Orientation

























For to uker siden (kom litt sent dette her) var jeg paa det som heter AFS Survival Orientation. Det hoeres jo hinsides dramatisk ut men det vil vaere aa overdrive. Jeg visste lite om hva denne campen gikk ut paa paa forhaand. Paa leiren skulle var det meg, Natalia (utvekslingselev fra Tyskland) tre ledere jeg kjente fra foer pluss fire andre ungdommer jeg aldri hadde sett foer. De fire var brasilianere som skal ut i verden til neste aar. Denne leiren laa rett og slett saa langt fra verden at jeg trodde i ti minutter at vi var de eneste i verden. Det var en halvtime aa kjoere paa en elendig kjerrevei som bare Afrika har og vi endte opp paa en gaard paa verdens ende. Den foerste dagen bestod av en rekke bli kjent leker osv. Standard baade AFS og CISV det! Vi lagde ogsaa et skuespill. Paa min gruppe lagde vi et skuespill hvor vi fremtilte brudd paa alle AFS sine regler. Drikking, hasj, sex, roeyking og kjoering. Selvfoelgelig var jeg hovedperson! Vi spiste god mat, spilte utrolig mye biljard og snakket om hvorfor i huleste vi ville forlate lendet vaart for et aar. Vi la fordelte oss paa rom og sovnet mette, troette, med myggstikk og med saar paa fingrene etter mye biljard spilling.

Neste morgen spiste vi kake og brus til frokost (noe brasilianere gjoer om de saa vil spise frokost.) Deretter var det tid for Natalie og meg sin Survival Orientation. Imens skulle de fire andre forberede seg paa aa dra til Japan, Italia, Finland og Island. Jeg og Natalie snakket med "han mannen" om hvordan det gikk saa langt, hva vi syns om diverse, hva vi mislikte og hva vi elsket. Vi pratet i to timer mens vi spiste masse kake og to liter med guaraná (en himmelsk brasiliansk brus som bare fins i Brasil.) Vi trakk oss tilbake til de andre, pratet, spile biljard. Jeg maatte sitte paa en barkrakk og fortelle om Norge og Natalia maatte sitte paa en barkrakk og fortelle om Tyskland.
Det var varmt! Hinsides varmt og me oppholdt oss i skyggen og hoerte paa musikk. Tida gjekk relativt fort og klokka 3 vendte me alle nasn heimover att. Den kjerreveien vettu. Jeg kom sliten hjem soendag ettermiddag og ble liggende i bassenget en god stund. Dagen etter skulle eg paa skulen og laere om den russiske revulusjonen i fyrste time. Eg gjekk inn i min fjerde veke paa skulen! Endaa har eg ikkje sovna i timen!

I dag har Daniel lillebroren min bursdag saa det er stor stas. Aa blir femten i dette landet er himla stort! Selv har jeg naa vaert i landet i 5 uker. Jeg fortaar en del og blir himla irritert paa de som tror jeg er saapass dum at de kan baksnakke meg rett foran nesa mi. Heldigvis snakker jeg ogsaa nok til aa gi dem en advarsel. Ellers er det lite nytt men klart jeg rapporterer om det skulle skje noke heilt vanvittig! Kos deg masse i det kalde nord! Tippar kvikksoelvet i gradstokken har begynnt aa synke relativt lavt naa!? Ha en god haust!
Hope fra Brasil!

Ingen kommentarer: