mandag 9. februar 2009

Dagens fysikktime klokka 07.10

I dag (mandag) hadde me fysikk i fyrste time. Fysikk har eg blitt graadig glad i. Da e jo i bunn og grunn ganske intressant. Slik som historie alltid har vore. Da e ganskje kjekt aa diskutera saanne ting som faar ein te aa sei "Jammen...HALLO!?!" og som som regel ender det med "saann er det bare." Naar det gjelder fysikk, kjemi og matte saa ligger nivaaet mitt ganske lavt og jeg kan ikke si jeg proever saa fryktelig hardt alltid. Naa derimot har det skjedd et eller annet. I dagens fysikk time hadde vi om temperaturer og absolutt null. De fleste av oss er kjent med gradestokken celsius naar det gjelder aa maale temperatur, bortsett fra USA som like fahrenheit. Laereren satte ogsaa opp gradstokken 'kelvin' paa tavla. Disse tre skalaene er ikke helt like. KELVIN og celsius har begge 100 grader fra frysepunkt til kokepunkt. Fahrenheit skiller seg ut med sine 180 grader fra frysepunkt til kokepunkt. Naar det gjelder celsuis, vil vann fryse ved 0 grader. Ved fahrenheit vil vann fryse ved 32 grader og ved Kelvin fryser vann paa 273 grader.

Hallo, hvor kult er ikke dette?

Forskere har kommet fram til at det naar et punkt hvor det ikke blir kaldere som blir kalt for absolutt nullpunkt. Et bedre navn skal man lete lenge etter. Men her begynner jeg med litt "jammen-jamring" foer da burde da ikke finnes noen grense for hvor kaldt det skal bli.

Kanskje det bare er for lite kvikksoelv i termostaten?

Absolutt null er 0 grader kelvin. Og du kan jo tenke deg at det vi kjenner som 0 grader celsius er 273 kelvin. Absolutt 0 grader er kelvin er kaldere enn gulvet ditt naar du staar opp om morgenen. En temperatur man ikke klarer aa forestille seg.
"Jammen Hallooooo!!?! Det kan jo isje vaere minimum temperatur! Det kan isje bare stoppe liksom!!" Det loenner seg aa foelge med i timen!

Dagen i dag var knall knall knall!
Ikkje berre fekk eg pangstart med fysikk men eg fekk endelig sjaa Ben igjen. Han hadde ikkje eg sett sidan november og han har faatt mykje lengre haar. Ben e fraa Tyskland og han traff eg e august og me kosar oss godt paa skulen ilag. Me har som regel ein del aa snakka om.
I dag gjekk eg baade til og fraa skulen og av da foelte eg liksom dagen blei so mykje lengre. Naar eg kom heim fekk eg gjort eit heilt kapittel i portugisisk-grammatisk-arbeidsbok. So var det plutselig gitartime og eg klarte aa laere meg ein ny sang paa ein time, sjoelv om eg hadde vikar. Naar eg kom heim fraa timen saag eg at eg hadde faatt skille paa kroppen berre av aa gaa fram og tilbake. Sola gjer store ting! Eg fekk jobba litt med detta innlegget og noko hemmelige skriverier foer eg maatte ha meg mat. Eg bestemte meg seinare for aa gaa meg ein kveldstur og da var herlig. Daa gjekk eg langs den laaaange veien i sentrum der som alle pleier aa jogge paa kveldstid. Jeg fikk braatt en USA foelelse. Akkurat slik var kveldinga i Orange ogsaa. Saerlig paa fotballtrening. Det luktet gress og det er en herlig varm temperatur selv om sola har gaatt ned og lett bris i luften. Selv om Coldplay spilte mens ipoden doede var det kjekt aa sjaa paa gutta so spelte fotball i bingen. No har eg faatt meg suppa og endelig skrevet ferdig.
No gler eg meg te aa sjaa ein episode av 'Everybody Loves Raymond' ogso blir da sengetur om ikkje so lenge. Da e berre to veke med skule foer da e karneval og ei veka med festing.
Eg gler meg !

Haape dine daga og e fine og koselige!
Og da funke lett aa laga suppa og gaa tur i Norge óg. :)
Good night and enjoy!
Fest og glede!
Hope


Dagens sitat:
"So what is this? Kindergarten?"
sa Ben naar eg moette paa han paa vei ut av klasserommet sitt. Me har begge bytta klasse til alderstrinnet under oss.

Ingen kommentarer: