tirsdag 6. januar 2009

En helg med ku-vaksinering!

Du leste riktig! Helga som gikk overnattet vi paa gaarden vaar. Det er rart aa si at det er gaarden vaar siden vi aldri er der og jeg hadde ikke engang vaert der foer. Greia er at vi eier en haug med kuer der. "Gaarden" vaar er ikke store greiene. Det ser ut som et skur (hvis det er saann det skrives.) Det var to andre "nabo-skur" der som er fastboende. 45 minutters jordvei fra hovedveien. I og med at 75% av kuene er vaare er det vaart ansvar aa vaksinere dem.

Paa gaarden var det meg, bror Daniel, mamma Marcia, pappa Thales, tante Alessandra og onkel Morilo. Vi dro fredag og var hjemme soendag kveld. En helg jeg aldri kommer til aa glemme, uansett hvor hardt jeg proever. Paa gaarden fins 500 kuer og naar alle skal vaksineres paa tre dager maa det arbeidskraft til. De fikk 2-3 vaksiner hver og noen fikk fornyet svimerket sitt saa det ljoma i hele dalen. Siden det er de fastboende som har peiling var det de som gjorde det meste sammen med Daniel og Morilo. Aa vaksinere kuer krever utstyr for de kan jo vaere litt sprellete av seg. Kuene gikk pent og pyntelig (noen av dem) inn i et avlukke hvor de ble klemt fast, vaksinert og sluppet loes til de som hadde komt foerst. Oksene var hissige og naar de skulle svimerkes gjaldt det beholde roen. Noen maa jo! Det tok lang tid og jeg og Alessandra var flinke aa registrere og drive telling og hvem fikk hva og den slags. Marcia og Thales kom aldri ned til vaksineringa, noe som er rart for det er jo dere kuer. Men men..
Det var godt aa vaere litt paa gaard! Litt norsk paa en maate. Faa litt dritt under neglene og loepe rundt i stoevler og saann. Primitivt. Bare kaldt vann i vasken og grusomme senger. Jeg ser paa meg selv som meget tilpassningsdyktig saa det er lite jeg ikke tar med et smil.

Den helga fant jeg likevel et stort minus: Insektlivet! Det vra helt vanvittig hvor mye kryp som kan samle seg paa et sted. Inne i huset floey det gresshoppere i massevis, moell i alle stoerrelser, edderkopper, biller baade med og uten vinger, firfirsler og en sannelig kom det ikke en padde inn doera men den kasta vi fort ut igjen. Det aa sove ble derfor vanskelig saerlig i varmen. vi hadde ikke noe annet valg enn aa ligge topp til taa under dyna hele natten. Det var lettere aa legge seg enn aa oppholde seg oppegaaende i huset, da man ikke er beskyttet paa noen maate. Mygg derimot, var der lite av. Mygg har jeg naa gitt lange blanke i. I 6 mnd har jeg blitt spist opp til tross for innsmoering av to myggsprayer hver kveld. De biter likevel! Naa har jeg slutta og det er ingen forskjell. Myggstikk er ikke et fryktelig stort problem blandt mine brasilianere. Myggen skal ha norskt blod vett!

Ca klokka 4 kjoerte vi hjemover etter vi hadde spist paa soendagen. Vi ble litt seinere enn planlagt ut av doera, derfor kom det en solid reinskur rett foer vi dro. Regn paa jordveier er jo bare doemt til aa gaa daarlig. Det gjorde det. Vi sartt oss fast 3 ganger og tilkalte hjelp hver gang. Vi som egentlig skulle vaert hjemme halv kom fram klokka 7. De voksne i familien er heller ikke de mest solide sjaafoerene saa det gikk jo bokstavelig talt over stokk og stein. Jeg, Daniel og to andre menn maatte ut aa dytte barbeint i gjoerme. Det loenner seg bedre enn aa bruke sko faktisk. Vannmassene var basseng i veien og spruten stod jo godt utover groefta. Det var litt godt naar vi naadde asfalten, kom oss hjem og dusjet av oss gjoerme mellom taerne og myggolje paa kroppen!!
Denne uka har jeg og Julia hatt det veldig goey. Vi har sett film sammen, ledd mye og sittet oppe hele natten for aa sammenlige spanjoler og italenere. Itelienerene vant! Vi leide film her om dagen. 3 stk og da fikk saann digg bonus og fikk velge tre ekstra. Det med aa leie film er et fenomen altsaa. Aa leie en film i 24 timer koster 10 kroner. Fantastisk :) 6 kroner i uka!
I gaar var vi en god gjeng ute aa koste oss og i kveld blir det Girl´s Night Out og Julia, Rafaela og meg drar ned paa en klubb i sentrum for aa feire livet og alle guttene det foerer med seg. Om jeg ikke har nevnt det foer saa er Rafaela 19 aar og kjaeresten til min bror. Julia er altsaa da min snart 17 aar gamle kusine. Vi tre er livets sproeste! Men det beste kommer i morgen...
Da blir jeg med Julia hjem til Brasilia som er hovedstaden. Det blir muligens min eneste sjangse til aa oppleve hovedstaden dette aaret saa jeg gleder meg veldig. Det blir en 7 timers biltur med 5 i bilen. Daniel kommer ogsaa min siden det ikke er plassen i bilen tar han buss paa tirsdag. Om ca 10 dager tar jeg og han buss sammen tilbake. Jeg satser paa et kjempeopphold i Brasilia og alt den har aa bringe. En visstnok nydelig by og naa skal jeg pakke, levere 6 filmer, dusje og erobre en klubb i sentrum!

Fred ut! Kos deg i slaps, hagl, snoe, regn, vintersko og forkjoelelse. I mens kan jeg jobbe med myggstikkene mine!

(PS: Naa er jeg halveis i Brasil. 5 1/2 mnd overstaatt og 5 1/2 mnd igjen. Tiden gaar fort naar man har det goey!)
Gaardshuset vaart



The Hot Chicks

Kuer. 500 av dem!


Alessandra, Daniel og gringoen

Spinning i "oppoverbakke" og dytting maatte til.

Ingen kommentarer: