lørdag 26. juli 2008

Brazil - Land of the brave!

Brasil er et spennende land! Det er fylt til randen av opplevelser og kultur og historie og landskap. De har noen av verdens beste fotballspillere og de fyller kaffekoppen din med koffein om morgenen. De har uoppdagede dyr og indianere, en Jesus statue og verdens vakreste mennesker(gåmann!!)! Likevel ligger det mye rart under overflaten du kanskje ikke visste og dette er litt skummelt: Den Brasilianske vandreedderkoppen er blant verdens mest dødligste edderkopper og kan medføre døden for et mennesker på 12 til 18 timer. På natten spankulerer de rundt på bakken i jungelen mens de på dagtid gjemmer seg i banantrær og termitt-tuer. Spesielle arter gjemmer seg også på fuktige steder nær mennesker spesielt når det er legge-egg-sesong.

I 2006 ble det brasilianske helsesystemet omtalt som multiproblematisk. Blant annet barnedødlighet og dødsfall relatert med svangerskap og ikke minst var dødstallet høyt i forhold til trafikkuhell og vold. Det bor ca 185 millioner mennesker i Brasil og hver dag blir 160 av dem drept. Brasil blir sett på som et av verdens mest kriminelle land og Rio de Janeiro som en av verdens farligste byer der væpnede ran ofte er
vanlig. Det blir frarådet å bevege seg i
brasilianske gater etter mørkets frambrudd
pga skudd risiko. Hva var vel livet uten sjanser?

Jeg regner ikke med at jeg blir skutt på (cause I'm white,huh!?) eller dø av gift fra verken slanger,frosker eller edderkopper. Helt ærlig er jeg mer bekymret for hvor godt skandinaviske jenter er likt i Brasil. For lyse jenter med blå øyne syns de jo er veldig artig. Til og med i USA fikk vi høre "Oh God you're so beautiful! What is it you do to yourself?" Det beste ville jo vært om jeg ble fortest mulig brun og snakket best fortest mulig og dermed fremstå som en innfødt men nok om det. Myggsprayen tar jeg ihvertfall med! Kanskje oppgraderer jeg til pepperspray?
Jeg er uansett tilbake 3 juli. Kulehull i kroppen eller ikke...
Over og ut!

Ingen kommentarer: